Jag bryr mig inte om ditt barn

Jag är med i så många mammagrupper på facebook, och det finns ett och annan kommentar jag kan bli så arg på.

Nu ska jag även nämna att det finns olika slags inlägg, ibland kan det vara liknande:
Mitt barn sitter inte än och är 7 månader, när började era sitta?
Om man är mamma och ens unge kan eller inte kan sitta, absolut svara vad ditt svar nu är. För mamman frågade när era barn kunde sitta, då är det okej att skryta om ens barn kunde sitta tidigt och det är även okej om barnet inte kan sitta och är 1år.

MEN, det finns såna mammor som är så elaka mot andra kan jag tycka och jag tror och hoppas inte att det är med mening. Om en mamma är ledsen eller upprörd över något som någon har sagt, det kan vara en annan mamma som har sagt något, eller BVC, en familjemedlem, ja vem som helst kan ha sagt något och då blir en mamma upprörd och skriver ut det i gruppen och vill ha stöd, ingen knytnäve i ansiktet.

Ett inlägg kan då se ut som detta: 
Jag blir arg, jag var och hälsade på min chef idag, och då ska vi prata och jag hade med mig (barnets namn) på 7månader, då sa chefen "sätt ner den på golvet så kan vi prata ostört", då svarar jag att den inte kan sitta upp riktigt än. Då säger chefen "VA? Mina barn satt när dom precis blivit 6månder". Jag blir så ledsen för jag försöker verkligen få mitt barn att sitta men den vill inte än. Vet inte hur jag ska reagera mot chefen.

Då kan vissa kommentarer lyda:
SLÅ CHEFEN, FY VAD DÅLIGT SAGT! VEM ÄR DEN ATT KOMMENTERA DITT BARN! Ditt barn sitter när den vill sitta, heja dig!! - Helt okej kommentarer.
Ni stöttar och ifrågasätter hur man kan säga så om ett barn. Chefen har faktiskt stämplat mamman med "du är en dålig mamma som inte lärt ditt barn att sitta!" det är okej att hoppa på chefen då med stora bokstäver bara inte ni söker upp namnet och börjar skicka hotbrev till chefen. 

Men, vissa kommentarer kan även lyda:
Mitt barn kunde också sitta vid 6månader.. Det är väl bara fortsätta?
Jag har tips.. Vi har en sån här.. - STOPP!!!!
Mamman frågade inte efter något råd om hur barnet ska sitta. Är mamman ledsen för att chefen har varit nedlåtande mot henne, ge henne inte något mer att grubbla över, och vad vet du om vad mamman har för hjälpmedel för att lära barnet att sitta hemma och inte?

Ibland tror jag inte att folk reflekterar över vilken skada dom kan göra mot andra genom att kommentera något som man själv är stolt över. Ja jag tycker att det är skitbra att ditt barn kan sitta tidigt, men skriv ut det i något annat tillfälle eller skapa en egen tråd. Vi är där för att stötta, inte vara dumma. Vi ska inte hålla på att jämföra barnens utveckling sålänge inte trådskaparen vill det, och då är det varje mammas beslut att delta i att jämföra barnen eller inte, det har jag inget att säga till om. För jag väljer mina beslut om mitt barn, och ni era. Tänk bara efter en till tre gånger till innan ni postar något.