3 anledningar till att ta nattningen istället för din partner

Igår när jag skulle natta Alice så somnade jag när jag nattade henne trots att jag hade 400saker på min to do list. Men det fick mig att tänka efter, att jag älskar fan att ta dessa nattningar - om det är lätta sådana då hon inte skriker sig till sömns såklart. 

1. Du kan somna tidigt utan telefon och dator i sikte som stör din sömn. Man sover 100% bättre utan sin telefon i sängen eller bredvid sig. Och som jag, har aldrig telefonen med mig när jag nattar Alice, då blir det så skön sömn om jag somnar med henne eftersom jag har ingenting som vibrerar bredvid mig. 

2. Har man sömnproblem ska man definitivt natta sina barn, för som i vårt fall - vill jag att Emil ska hänga med mig på kvällen får han absolut inte ta nattningen. För när det kommer till honom så spelar det liksom ingen roll om han har jobbat natt och sovit till klockan 14. För om Alice ska nattas klockan 19 så somnar han exakt lika bra då trots att han var otroligt pigg innan. Barn är alltså som sömnmedel. 

3. När ens barn blir tillräckligt stort för att sluta gosa och börjar upptäcka saker istället så kommer goset i sista hand för ett barn - ta vara på nattningen då. För i Alices fall så är det den enda tidpunkten på dygnet då hon är hyfsat gosig och vill ligga och klappa på kinden utan att slåss, dra igenom håret utan att dra mig hårt i håret osv. Hon kan liksom ligga och stirra in i min själ på kvällarna när nattningen kommer på schemat. 

Med andra ord, natta barnen och gå och lägg dig samtidigt, då får ni sova lika mycket tillsammans och får en mysig stund! Om det inte är skrik-tills-du-somnar-kväll, vilket Alice har då och då också.