Vad ska jag fråga förskolelärarna?

Godmorgon! 
Idag är en spännande dag då jag och Emil ska på möte hos förskolan som Alice börjar i september. Vi tänkte lämna Alice hos hennes farmor under tiden eftersom hon fortfarande är sjuk och om barn är där så kanske hon smittar. Jag har ingen aning om vad man ska fråga förskolelärarna, rutiner? Mat? Kläder? Vad är viktigt att veta inför förskolestart? Tänker jag bara på ytliga frågor? Kom gärna med tips inför starten alla mammor! 
Kompisar!!! Vad ska mamma fråga inför min förskolestart? Kram Alice 
3
Anna

Oj det finns mycket att fråga! Utgå ifrån vad som är viktigt för er! Vill ni att hon ska vara ute mycket, oavsett väder? Fråga då om hur mycket de är ute osv.
Bra också att veta lite mer om hur de arbetar, använder de mycket digitala verktyg eller annat?
jag själv skulle vara nyfiken på hur personalgruppen ser ut, har alla arbetat där länge eller byta personalen ofta ut? Har de fasta vikarier eller är det olika som hoppat in?
Många vikarier brukar kunna leda till att det blir oroligt i gruppen.
Hur stora barngrupper är också bra att veta :)

När du väl är där så är det nog lättare att komma på frågor, fråga allt som du tycker är viktigt kring ditt barn! :)

Svar: I mitt huvud står det verkligen still. Vi har inte alls tänkt i samma banor om vikarier och personal!
Tack så jätte mycket! Ska ta med mig alla frågor :)
Kram
Elin Lindqvist

Elin

Var sådär jobbig och fråga hur dom jobbar med värdegrunden, dokumentation och genustänk ;)
Haha nä, men fråga det som är viktigt för Alice, hur ser vilan ut, träffad barnen mellan avdelningarna, vem kommer ha invänjningen, ska ni ta med något speciellt hemifrån, får dom ha med sig nallar/snuttefiltar/nappar, är dom på utflykter ofta, hur många har inskolning samtidigt som Alice, hur ser matsituationen ut mm :) lycka till (ni har säkert varit där redan :-/)

Svar: Vi är på väg dit nu så allt som dom själva inte berättar kommer jag ta upp! Det är så svårt med första barnet när man inte riktigt vet vad som är bra att veta eller bra att ta reda på! Illa liksom om vi måste avvänja henne från napp! Haha!
Tack så hjärtligt!
Kram
Elin Lindqvist

Anna

Så lite så!
Har själv vikarierat på många olika förskolor så man har sett både bättre och mindre bra ställen! Känns som att mycket handlar om personalen, har de varit där länge så trivs de, och pedagoger som trivs skapar en bättre miljö för barnen!

Kom även på att ni kan kolla om sovrutinerna, sover de inne eller ute i vagn? Även där är det otroligt olika på barn, vissa kan inte sova alls i vagn medan andra bara kan sova i vagn! Där är det bara hoppas att de kan vara flexibla! :)

Svar: Ja det är smart! För Alice har jätte svårt att somna med andra barn runt om kring sig! :)
Elin Lindqvist